פציעות ספורט-כיצד נימנע מהן?

פציעות ספורט-כיצד נימנע מהן?

מיכאל יגודייב.

חודשי החורף והאביב חלפו, עברו והותירו את אותותיהם על גופינו. בגדי הקיץ שכה אהבנו כבר אינם תואמים למידות שתפחו עם הזמן.

הצורך והרצון לחזור לכושר הינם חזקים ובלתי נמנעים.

אם כן נשאלת השאלה, מהי הדרך הטובה והבטוחה ביותר לעשות זאת ?

מתאמנים מתחילים או כאלה שחוזרים להתאמן לאחר תקופה ארוכה של אי פעילות גופנית, נמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר להיפצע. כמובן שבמקרה של פציעה לא רק שלא נגיע למטרה שהצבנו לעצמנו, אלא להיפך, אנו עלולים למצוא את עצמינו מחוץ למעגל הספורט לתקופה ממושכת .

פציעות הספורט הינן חלק בלתי נפרד מהאימון הגופני. למעשה, כמעט ולא קיים אדם העוסק בספורט באופן מקצועי או חובבני יחסית, שלא סבל מפציעת ספורט זו או אחרת. אולם, בעזרת אימון והדרכה נכונים, ניתן למזער את הסיכון לפציעה או את חומרת הפציעה ולהתמודד טוב יותר עם פציעה קיימת.

קיימים שני סוגים של פציעות ספורט:

1. פציעות "טראומתיות" –פציעות הנגרמות כתוצאה ממאמץ או כתוצאה מתנועה לא נכונה ופתאומית. לדוגמא: פריקת כתף,קרע ברצועה או בגיד,   נקעים וכדומה.

2. פציעות "פעילות יתר" –פציעות הנגרמות עקב מאמץ ואימונים ממושכים ללא הפסקות התאוששות המתאימות למאמצי האימון. דוגמא לכך: שברי מאמץ, מפרק הטניסאי, שחיקת סחוס ודלקות בשרירים, בגידים או ברצועות.

הסיבות לפציעה תלויות במספר קריטריונים ומשתנים כגון: גיל, מין, נתונים פיזיולוגיים ומיומנות אישיות.בחלק מן הסיבות ניתן לשלוט, אך לא בכולן.

להלן מספר עצות והמלצות על מנת שנוכל למזער ואף למנוע פציעות במהלך האימון:

*אל תגזימו- למרות הרצון הרב "להיכנס" לכושר מהר, השתדלו לא להעמיס על הגוף מעבר למה שהוא מסוגל. כאשר מרגישים כאב או חולשה יש להוריד את העומס ובמקרים מסויימים אף לעצור את האימון. הגוף שלנו מאותת לנו שזה יותר מדי ויש להישמע לקריאת מצוקה זו.

*חימום - לפני ביצוע פעילות גופנית הקדישו מספר דקות לחימום , פעולה זו תעזור למנוע פציעות.

*התייעצו עם מדריך הכושר- לפני התחלת בניית תוכנית אימון היוועצו במדריך כושר המוסמך לכך וקבלו ממנו התוויות ועצות לשיפור האימון ומניעת פציעות ועומס מיותר .

*מנוחה- לאחר מאמץ גופני יש להקפיד על מנוחה מספקת לגוף. במהלך תקופת המנוחה מתרחשים בגופינו תהליכים אנבוליים [בוני שריר]. בכדי לאפשר לתהליכים אלו לקרות, אנו צריכים לספק לגופינו מנוחה שתעזור לו להתאושש מן המאמץ.

*הקפידו על תזונה נכונה- תזונה נכונה המכילה את כל אבות המזון והמינרלים הנחוצים, מפחיתה את הסיכוי לפציעת ספורט ועוזרת בתהליך השיקום שלאחר הפציעה.

הקפדה על כללים אלו תעזור למנוע נזק וסבל רב מאיתנו, להמשיך להתאמן לזמן ממושך יותר ולראות תוצאות ניכרות יותר.

בהצלחה!

 

הכותב הינו מאמן אישי ומדריך כושר מוסמך, בוגר וינגייט במועדון הכושר  jump  בנייני האומה-ירושלים.

 

 

 
 | מיכאל יגודייב מיכאל יגודייב  |  כושר בג'אמפ  |  2163 צפיות  |  Jun 25, 2013

תגובות

תגובות





פעולות